Tankar om unga....

Gjorde ett inlägg på jobbloggen idag, men det känns som jag kan posta det även här. En liten inblick i mitt jobb och dagens ungdom ;)

 

"För snart två år sedan fick jag möjligheten att ge mig in i smalprojektet som cirkelledare för Norrköpingsgruppen. Ett arbete som har varit otroligt roligt och givande. Det som jag mest reagerat på under arbetets gång är ungdomarnas enorma glöd och engagemang. De har arbetat hårt och lagt ner mycket fritid på projektet av egen vilja och för att de verkligen har velat uppmärksamma ämnet.


Jag har många gånger under projektet tänkt att jag själv hade önskat jag haft chansen att delta i något liknande när jag var yngre. Att dessa möjligheter hade funnits då. Men samtidigt är jag inte säker på att jag hade deltagit då, att jag hade känt samma glöd som de gör. Jag kan även tänka att ämnet för mig där och då inte var lika uppmärksammat som det är idag.


Sen finns det en baksida, om jag nu kan kall det för det. Nämligen att efter ha spenderat många timmar med dessa ungdomar sett vilken press de känner. Press från samhället, från vänner, från familj, media, skola och så vidare. Kan inte ens påminna mig om att jag kände den press de känner. En gång under våra träffar sa en tjej i gruppen något liknande ”Man känner press på sig att plugga så man kan få bra betyg, så man kan få ett bra jobb för att sedan skaffa familj och sen efter det kan man börja leva”.


De är unga, de var mellan 14-20 år när vi började projektet, de ska leva sina liv nu, de ska vara mitt uppe i att vara unga och tonåringar, men så känner de inte. Är det då konstigt att de känner att pressen från samhället och omgivningen trycker på?


Det kändes tungt att höra det där orden, det var ingen glädje i det uttalandet. Kan inte någon dra i handbromsen tack!


Det som är bra i hela den här processen är att de ändå blivit medvetna om att problemet finns och att de genom sitt deltagande i att göra utställningen smal visar att de vill och försöker göra någonting åt situationen som råder, på ett sätt de kan och har möjlighet att komma till tals.


Jag är jätteglad att jag är och har fått delta i detta projekt och fått lära känna dessa energifulla och kreativa ungdomar, tack, det har varit inspirerande.


Och glöm inte….lev livet nu, njut av det roliga, det som ger er energi.

// Ulrika cirkelledare och projektledare för smalturnén."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!